Najgorsze samochody w historii i modele, których unikać na rynku wtórnym

Niektóre samochody zapisały się w historii motoryzacji z powodu licznych problemów. Warto wiedzieć, które modele i marki omijać szerokim łukiem. Pomoże to uniknąć kosztownych napraw i rozczarowań.

Dlaczego niektóre samochody zyskują złą sławę?

Rynek samochodów używanych w Polsce jest bardzo duży. Rocznie Polacy przerejestrowują blisko 2 miliony aut osobowych. Znalezienie dobrego używanego samochodu to trudne zadanie. Do zakupu trzeba się rzetelnie przygotować. Niektóre modele mają wady fabryczne. Inne psują się z powodu złej eksploatacji. Główny powód pozbycia się samochodu bywa różny. Czasem to po prostu chęć zmiany na nowszy model. Często jednak to ukryte usterki lub wysokie koszty utrzymania. Aspektem przemawiającym za starannym doborem jest łatwość odsprzedaży. Problematyczne auta ciężko sprzedać. Unikaj samochodów, które miały problemy od początku. Warto zrobić rozeznanie rynku przed zakupem. Zastosuj zasadę ograniczonego zaufania wobec sprzedającego.

Modele, których lepiej unikać na rynku używanych aut

Na rynku wtórnym nie brakuje udanych modeli. Są też samochody, które omijaj z daleka. Lista 22 modeli często sprawia problemy. BMW serii 3 E46 Compact miewa kłopoty. BMW serii 7 E65 to model podwyższonego ryzyka. Chrysler Crossfire bywa awaryjny. Dodge Caliber często wymaga napraw. Ford Ka I rdzewieje i ma proste usterki. Ford Mondeo Mk 3 trapi korozja. Jaguar X-Type ma drogie części. Jeep Compass I miewa problemy z elektroniką. Land Rover Freelander I słynie z awarii. Mazda 6 I pierwszej generacji ma problemy z korozją. Mercedes klasy A II generacji ma specyficzną konstrukcję. Mercedes CLC może być drogi w naprawach. Nissan Micra K12 miewa problemy z silnikiem 1.2. Peugeot 1007 ma awaryjne drzwi przesuwne. Renault Laguna II to symbol problemów z elektroniką. Skoda Rapid miewa drobne usterki. Smart Fortwo II ma specyficzne bolączki. Subaru Impreza III miewa problemy z silnikami. Toyota Urban Cruiser jest rzadki i ma drogie części. Toyota RAV4 III miewa problemy z silnikiem 2.2 D-CAT. Volkswagen Passat B6 słynie z awarii pompowtryskiwaczy. Volvo XC90 I miewa drogie usterki.

Typowe usterki w awaryjnych modelach

W wielu awaryjnych samochodach powtarzają się pewne problemy. Często spotyka się zużyte uszczelniacze zaworowe. Nieprawidłowe działanie systemu VANOS w BMW to znana usterka. Pęknięcia głowicy zdarzają się w niektórych silnikach. Problemy z elektroniką to plaga wielu starszych aut. Korozja nadwozia i podwozia dotyka wiele modeli. Awarie pompowtryskiwaczy to typowa bolączka silników TDI. Uważaj na egzemplarze z automatycznymi skrzyniami biegów. Ich naprawy bywają bardzo kosztowne.

Problemowe wersje silnikowe

Niektóre silniki są bardziej awaryjne niż inne. Unikaj BMW 740d. Dodge Caliber z silnikiem 2.0 CRD (od Volkswagena) miewa problemy. Ford 1.3 8V OHV Endura-E to bardzo stary silnik. Nissan Micra 1.2 (65 KM) bywał problematyczny. Toyota RAV4 2.2 D-CAT miewa usterki.

Ceny tych samochodów na rynku

Ceny używanych aut z tej listy są bardzo zróżnicowane. Wahają się od 2 tys. zł do 72 tys. zł. Niska cena zakupu może zwiastować wysokie koszty napraw. Poniżej przedstawiamy przykładowe zakresy cenowe:

Model Przykładowy zakres cen (tys. zł)
BMW serii 3 E46 Compact 5-18
BMW serii 7 E65 14-70
Chrysler Crossfire 21-80
Dodge Caliber 11-24
Ford Ka I 2-8
Ford Mondeo Mk 3 2-23
Jaguar X-Type 7-30
Jeep Compass I 16-55
Land Rover Freelander I 6-23
Mazda 6 I 4-16
Mercedes klasy A II 7-28
Mercedes CLC 21-38
Nissan Micra K12 4-15
Peugeot 1007 5-12
Renault Laguna II 3-15
Skoda Rapid 18-59
Smart Fortwo II 10-33
Subaru Impreza III 13-52
Toyota Urban Cruiser 19-27
Toyota RAV4 III 17-53
Volkswagen Passat B6 7-35
Volvo XC90 I 14-72

Co mówią rankingi niezawodności? Przegląd raportów

Różne organizacje publikują rankingi niezawodności. Pomagają one ocenić potencjalną awaryjność aut. Warto wziąć pod uwagę raporty TÜV, Consumer Reports, ADAC i GetHelp. Raporty te bazują na różnych danych. TÜV opiera się na przeglądach technicznych. Consumer Reports zbiera opinie kierowców i testuje auta. GetHelp analizuje zgłoszenia awarii. ADAC testuje nowe samochody.

Ranking TÜV (na podstawie danych 2023/2024)

Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego TÜV regularnie publikuje raporty. Raport TÜV 2024 bazuje na danych z przeglądów od lipca 2022 do czerwca 2023. Przebadano ponad 10 milionów samochodów. W raporcie ujęto 221 modeli. Wskaźnik usterek pokazuje procent aut z poważnymi wadami. Aż 18% samochodów nie dopuszczono do ruchu w 2023 roku z powodu wad zagrażających życiu. Jedynie 73% badanych pojazdów nie miało żadnych dolegliwości. Ogólny stan techniczny aut jest stabilny. Wskaźnik poważnych awarii w 2024 był podobny do roku poprzedniego.

Najmniej awaryjne modele wg TÜV

Ranking TÜV dzieli samochody na grupy wiekowe. Wśród aut 2- i 3-letnich lideruje Volkswagen Golf Sportsvan (2,0%). Tuż za nim jest Audi Q2 (2,1%). Mercedes GLC (1,5%) i Mercedes Klasy B (1,9%) również mają niskie wskaźniki usterek w tej grupie wiekowej według starszych danych TÜV 2023. W grupie 4- i 5-letnich aut najlepiej wypadają Audi Q2 (4,9% w 2024, 2,2% w 2023), Porsche 911 (2,9% w 2023) i Mazda CX-3 (3,5% w 2023). Volkswagen Golf Sportsvan ma 4,2% usterek w tej grupie. Wśród aut 6- i 7-letnich Volkswagen Golf Sportsvan notuje 7,3%. Modele, które pojawiały się w zestawieniach TÜV w ciągu ostatnich lat, często są godne polecenia.

Najbardziej awaryjne modele wg TÜV

Niektóre modele regularnie wypadają słabo w rankingu TÜV. Dacia Logan ma wysoki wskaźnik usterek w każdej grupie wiekowej. Dla aut 2- i 3-letnich to 11,4% (2024) lub 11,6% (2023). W grupie 4- i 5-letnich wskaźnik wynosi 16,5%. Dla aut 6- i 7-letnich to już 22,4%. Tesla Model 3 (14,7% dla 2-3 lat w 2024) również znalazła się na liście. Dacia Dokker (10,8% dla 2-3 lat w 2023) też wypada słabo. Najstarsze pojazdy (12-13 lat) mają najwyższy odsetek poważnych usterek (15%). Wskaźnik poważnych usterek dla aut 16-20 letnich to 59,2% według innego raportu (GetHelp).

Ranking Consumer Reports (na podstawie danych 2024)

Amerykańska organizacja Consumer Reports testuje samochody. Badanie obejmuje niezawodność, bezpieczeństwo i prowadzenie. Ranking 2024 ocenia ponad 300 tysięcy samochodów. Modele pochodzą z lat 2020-2024. W rankingu ujęto 22 marki. Oceny podawane są w skali od 0 do 100 punktów. Przeróżne rankingi nigdy nie są idealne. Można jednak wyciągnąć z nich wiele przydatnych informacji. Consumer Reports kompleksowo analizuje aspekty produktów.

Najlepsze marki wg Consumer Reports

Ranking Consumer Reports 2024 wskazuje najlepsze marki. Na pierwszym miejscu jest Subaru z 68 punktami. Lexus zajmuje drugą pozycję (65 punktów). Toyota jest trzecia (62 punkty). Honda (59 punktów) i Acura (55 punktów) również wypadają dobrze. Mazda (55 punktów) ma taką samą ocenę jak Acura. Audi i BMW zdobyły po 53 punkty. Kia (51 punktów) i Hyundai (50 punktów) zamykają pierwszą dziesiątkę. Lexus, Toyota i Honda to japońscy producenci. Dominacja japońskich producentów jest wyraźna.

Najgorsze marki wg Consumer Reports

Na dole rankingu Consumer Reports 2024 znajdują się mniej niezawodne marki. Rivian ma najniższą ocenę – 22 punkty. Cadillac (27 punktów) i GMC (33 punkty) również wypadają słabo. Jeep (33 punkty) dzieli miejsce z GMC. Volkswagen (34 punkty) ma niską ocenę. Tesla (36 punktów) i Chevrolet (37 punktów) również znalazły się w dolnej części listy. Volvo (38 punktów) i Genesis (40 punktów) mają nieco wyższe noty. Ford (44 punkty) jest w środku stawki. Według starszych danych CR, najgorsze marki to Jeep, Mitsubishi, Land Rover, Dodge i Jaguar.

Ranking Awaryjności GetHelp 2025

Firma GetHelp publikuje swój Raport Awaryjności. Ranking 2025 powstał na podstawie 50 tysięcy zgłoszeń awarii. Analizowane auta miały do 20 lat. Maksymalny przebieg wynosił 350 tysięcy kilometrów. Średnia awaryjność dla wszystkich aut to 36%. Klienci są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Zakup auta na rynku wtórnym wiąże się z ryzykiem. Warto zweryfikować historię pojazdu. Raport GetHelp dzieli awarie na mechaniczne, elektryczne i eksploatacyjne.

Najmniej awaryjne marki wg GetHelp

Raport GetHelp wskazuje najmniej awaryjne marki. Liderem jest Mitsubishi z 11% awaryjnością. Dacia zajmuje drugie miejsce (15%). Honda i Toyota mają po 23% awaryjności. Hyundai i Mazda notują 24%. Skoda ma wskaźnik 25%. Kia (27%), Nissan (28%), Renault (31%) i Alfa Romeo (31%) również wypadają dobrze. Fiat z 33% jest tuż za nimi.

Najbardziej awaryjne marki wg GetHelp

Na liście najbardziej awaryjnych marek wg GetHelp znajduje się Chevrolet. Ma wskaźnik 71%. Daihatsu notuje 50%. Peugeot i Mini mają po 47%. Seat (43%), Audi (42%) i Opel (42%) również wypadają słabo. Mercedes (41%), Volkswagen (40%), Suzuki (40%) i Volvo (40%) mają podobne wyniki. BMW (38%) i Ford (37%) są nieco lepsze. Modele koncernu Volkswagen zdominowały dół tabeli w innym badaniu.

Awaryjność w zależności od wieku i przebiegu

Wiek i przebieg auta wpływają na jego awaryjność. Młodsze auta psują się rzadziej. Auta do 6 lat mają 25,5% awaryjności. Samochody od 7 do 9 lat notują 32,5%. W grupie 10-12 lat wskaźnik rośnie do 35,9%. Auta 13-15 letnie mają 43,6% awaryjności. Najstarsze pojazdy (16-20 lat) psują się najczęściej – 59,2%.

Przebieg również jest kluczowy. Auta do 100 tys. km mają 21,58% awaryjności. Przebieg 101-150 tys. km oznacza 30,70%. Od 151 do 200 tys. km to 37,55%. Auta z przebiegiem 201-250 tys. km mają 45,38% awaryjności. Powyżej 250 tys. km wskaźnik przekracza 54%.

AWARYJNOSC WIEK

Wskaźnik awaryjności aut wg wieku (wg GetHelp 2025)
AWARYJNOSC PRZEBIEG

Wskaźnik awaryjności aut wg przebiegu (wg GetHelp 2025)

Średnie koszty napraw typowych usterek

Koszt naprawy zależy od rodzaju usterki. Najdroższe są naprawy silnika (4461 PLN). Automatyczna skrzynia biegów kosztuje średnio 4142 PLN. Naprawa układu hybrydowego to 3868 PLN. Manualna skrzynia biegów kosztuje 2814 PLN. Układ wtryskowy to 2752 PLN. Układ oczyszczania spalin kosztuje 2075 PLN. Układ kierowniczy to 1781 PLN. Układ doładowania kosztuje 1511 PLN. Układ ogrzewania i klimatyzacji to 1450 PLN. Rozrusznik i alternator kosztują 1213 PLN. Układ dolotowy to 1204 PLN. Układ chłodzenia kosztuje 976 PLN. Układ hamulcowy to 949 PLN. Układ przeniesienia napędu kosztuje 915 PLN.

Rodzaj usterki mechanicznej Średni koszt naprawy (PLN)
Silnik 4461
Automatyczna skrzynia biegów 4142
Układ hybrydowy 3868
Manualna skrzynia biegów 2814
Układ wtryskowy 2752
Układ oczyszczania spalin 2075
Układ kierowniczy 1781
Układ doładowania 1511
Układ ogrzewania i klimatyzacji 1450
Rozrusznik i alternator 1213
Układ dolotowy 1204
Układ chłodzenia 976
Układ hamulcowy 949
Układ przeniesienia napędu 915

Ranking ADAC (testy nowych aut 2023)

Niemiecki automobilklub ADAC testuje nowe samochody. W 2023 roku przetestowano 94 modele. Eksperci uszeregowali auta według ocen. 19 modeli otrzymało ocenę poniżej 2,0 (na skali od 0,6 do 5,5). W 2022 roku 16 z 95 aut miało taką ocenę. Najlepsza ocena to „bardzo dobry” (0,6-1,5). Najgorsza to „zły” (4,6-5,5).

Najgorsze auta wg ADAC

Według ADAC, najgorszym autem w 2023 roku był Fiat Panda Hybrid. Renault Twingo E-Tech electric również wypadło słabo. Mitsubishi Space Star 1.2 i Dacia Spring 65 znalazły się nisko w rankingu. Subaru BRZ, Citroen C3 PureTech 83 i Dacia Sandero TCe 90 również nie wypadły najlepiej. Kia Picanto i Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost oraz Dacia Jogger Hybrid 140 również miały niższe oceny.

Legendy motoryzacji – samochody, które nigdy nie powinny powstać

Historia motoryzacji zna wiele nieudanych modeli. Niektóre z nich stały się legendarnie złe. Plymouth Prowler był produkowany w latach 1997-2002. Sprzedano 11 702 egzemplarze. Miał silnik 3,5-litrowy V-szóstka i moc 250 KM. Według Jeremy’ego Clarksona wyglądał jakby był posklejany ze starych Fordów. Hyundai Accent otrzymał tylko dwie gwiazdki od Euro NCAP w 1998 roku. Renault Avantime wyprodukowano tylko 8557 sztuk. DeLorean DMC-12 nie odniósł sukcesu. Miał silnik 2,8-litrowy V8 i skrzynię biegów z Renault. Trabant był odpowiedzią NRD na Volkswagena Garbusa. Fiat Multipla z 1998 roku miał bardzo kontrowersyjny design. Pontiac Aztec nie był lubiany z powodu wyglądu. Miał dziwnie ukształtowany przód z plastiku. Lincoln Blackwood zniknął z rynku w niecały rok (produkcja 2002). Maserati Biturbo zrujnowało reputację marki. Firma wycofała się z USA w 1991 roku. Ford Pinto jest legendarny z powodu zdolności wybuchania. Produkcja zakończyła się po serii wypadków. Chevrolet Citation miał poważne wady mimo początkowej popularności. Sprzedano ponad 800 tysięcy w pierwszym roku. Produkcja zakończyła się w 1985 roku. Reliant Robin miał tendencję do przewracania się. Zundapp Janus miał nietypowy design. 1947 Sofa Davis D-2 nigdy nie opuściła ziemi.

„Wnętrze sedana ma ekspresję kartonowego pudła.” – Jeremy Clarkson

„Wygląda jakby był posklejany ze… starych Fordów!” – Jeremy Clarkson

Jak rozpoznać potencjalnie problematyczny samochód używany?

Wybierając używane auto, zachowaj ostrożność. Zaleca się staranny dobór modelu i wersji silnikowej. Warto uważać na egzemplarze z automatycznymi skrzyniami biegów. Szukaj wersji benzynowych bez instalacji LPG, jeśli boisz się dodatkowych problemów. Sprawdzenie stanu technicznego przez mechanika jest kluczowe. Jazda próbna przed zakupem pozwala ocenić auto. Warto zweryfikować historię pojazdu na podstawie numeru VIN. Raport VIN może ujawnić wypadki lub cofnięty licznik. Unikaj samochodów, które na początku były kiepsko wykonane.

  • Sprawdź stan techniczny auta przez mechanika.
  • Wykonaj jazdę próbną przed zakupem.
  • Zweryfikuj historię pojazdu na podstawie numeru VIN.
  • Zastosuj zasadę ograniczonego zaufania wobec sprzedającego.

Pytania i odpowiedzi

Jakie kryteria brać pod uwagę, wybierając markę samochodu?

Wybierając markę auta, zwróć uwagę na bezawaryjność. Sprawdź rankingi niezawodności, jak TÜV czy GetHelp. Uwzględnij rodzaj silnika – spalinowy, hybrydowy czy elektryczny. Sprawdź spalanie lub zasięg pojazdu. Zwróć uwagę na koszty eksploatacji i dostępność części. Postaw na systemy bezpieczeństwa, jak system przeciwdziałający zjeżdżaniu z pasa ruchu.

Czy Polacy często naprawiają swoje auta?

Polacy często naprawiają swoje samochody. Świadczy o tym duży rynek części zamiennych i usług warsztatowych. Auta w Polsce są często starsze niż w krajach Europy Zachodniej. To generuje większe potrzeby serwisowe. Raport GetHelp powstał na podstawie 50 tysięcy zgłoszeń awarii.

Które rankingi niezawodnych aut warto wziąć pod uwagę?

Warto brać pod uwagę rankingi bazujące na dużej liczbie danych. Raporty TÜV opierają się na milionach przeglądów rejestracyjnych. Ranking Consumer Reports zbiera opinie setek tysięcy kierowców. Raport Awaryjności GetHelp analizuje tysiące zgłoszeń awarii. Każdy raport ma swoją metodologię. Sprawdź obowiązujące u naszych zachodnich sąsiadów rankingi samochodów. Ranking ADAC testuje nowe samochody. Raporty pomagają w decyzjach zakupowych.

Man 100
Kamil

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *