Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce i na świecie

Rynek motoryzacyjny w Polsce i na świecie nieustannie się zmienia. Dominują na nim czołowi producenci. Poznaj najpopularniejsze marki samochodów oraz aktualne trendy sprzedażowe.

Rynek samochodowy w Polsce – Analiza danych z 2024 roku

Rok 2024 przyniósł ciekawe zmiany na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Pomimo globalnych wyzwań, rynek nowych samochodów rozwijał się dynamicznie. Zarejestrowano ponad 551 tysięcy nowych pojazdów osobowych w 2024 roku. Oznacza to wzrost sprzedaży o 16% w porównaniu do poprzedniego okresu. Średnia dzienna sprzedaż wyniosła 1520 samochodów. W lutym 2024 roku polskie urzędy zarejestrowały 45 973 nowe samochody. Ten wynik jest wyższy o 19% niż w lutym 2023 roku. W kwietniu 2024 roku zarejestrowano 44 386 aut. Klienci indywidualni kupili w 2024 roku 175 136 nowych samochodów. W 2024 roku zarejestrowano 277 tysięcy pojazdów w pierwszym półroczu. Wzrost cen samochodów w 2024 roku wyniósł średnio 8 000 zł. Liczba pierwszych rejestracji określa wyniki sprzedaży nowych aut. Dane pochodzą między innymi z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Informacje publikują Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz IBRM Samar.

Liderzy sprzedaży – Najpopularniejsze marki w Polsce

W Polsce królują marki azjatyckie. Toyota umocniła swoją pozycję lidera rynku. Zarejestrowała 103 834 nowe pojazdy w 2024 roku. Dało jej to 18,83% udziału w rynku. Skoda zajęła drugie miejsce z wynikiem 60 136 rejestracji. Volkswagen uplasował się na trzeciej pozycji. Zarejestrowano 38 404 samochody tej marki. Kia jest czwarta z liczbą 33 350 rejestracji. Hyundai zanotował 15 267 rejestracji w I połowie 2024 roku. W pierwszej dziesiątce marek znalazły się cztery marki premium. Są to Mercedes-Benz, BMW, Audi i Volvo. Mercedes-Benz miał 27 271 rejestracji w 2024 roku. BMW zarejestrowało 26 677 aut. Audi zanotowało 28 498 rejestracji. Renault miał 10 543 rejestracje w I połowie 2024 roku. Volvo osiągnęło wynik 9 619 rejestracji. W kwietniu 2024 roku najwięcej aut zarejestrowała Toyota. Jej wynik to 8269 nowych aut. Skoda była druga z 5334 rejestracjami. Volkswagen miał 3208 rejestracji. Mercedes zanotował 2682 rejestracje. Hyundai i Kia miały odpowiednio 2315 i 2244 rejestracje. W kwietniu 2024 roku zarejestrowano prawie 480 nowych aut MG Motor.

TOP10 BRANDS POLAND H1 2024

TOP 10 najpopularniejszych marek samochodów w Polsce (I poł. 2024)

Bestsellery na polskich drogach – Najpopularniejsze modele

Na liście najchętniej kupowanych modeli dominują również marki azjatyckie. Toyota Corolla zajęła pierwsze miejsce w 2024 roku. Zarejestrowano 29 487 egzemplarzy tego modelu. Skoda Octavia była druga z liczbą 19 268 rejestracji. Toyota Yaris Cross uplasowała się na trzeciej pozycji. Zanotowano 15 608 rejestracji tego modelu. Toyota C-HR miała 14 516 rejestracji. Toyota Yaris osiągnęła wynik 14 185 rejestracji. Kia Sportage zanotowała 14 133 rejestracji. Hyundai Tucson miał 13 179 rejestracji. Dacia Duster cieszyła się popularnością z wynikiem 10 394 rejestracji. Toyota RAV4 miała 10 389 rejestracji. Volkswagen T-Roc zamknął pierwszą dziesiątkę. Zarejestrowano 9 217 sztuk tego modelu. Toyota umocniła pozycję lidera rynku. Miała pięć modeli w pierwszej dziesiątce. W rankingu bestsellerów w kwietniu 2024 roku Toyota Corolla zajęła pierwsze miejsce. Zarejestrowano 2359 egzemplarzy tego auta.

TOP10 MODELS POLAND 2024

TOP 10 najpopularniejszych modeli samochodów w Polsce (2024)

Segment premium – Luksus na polskim rynku

Marki premium odgrywają ważną rolę na polskim rynku. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek są cztery reprezentujące ten segment. Są to Mercedes-Benz, BMW, Audi i Volvo. Inne marki premium to Lexus, Land Rover, Mini, Porsche, Jaguar, DS, Tesla, Alfa Romeo. Luksus i funkcjonalność są coraz bardziej w cenie. Mercedes-Benz GLC zanotował znaczący wzrost rejestracji w 2024 roku. W lutym bieżącego roku park samochodów w Polsce wzbogacił się o niemal trzydzieści nowych aut z segmentu marek superluksusowych. Jak wynika ponadto z opracowania IBRM Samar, ten segment również rośnie.

Trendy rynkowe – Co kupują Polacy?

Rynek motoryzacyjny w Polsce pokazuje wyraźne trendy. Rośnie zainteresowanie samochodami typu SUV. Zmiany w preferencjach zakupowych są widoczne. Klienci coraz częściej wybierają napędy alternatywne. Udział hybryd (HEV) w rynku wyniósł 46,4% w I połowie 2024 roku. Silniki benzynowe miały 36,3% udziału. Silniki Diesla stanowiły 8,7% rynku. Udział pojazdów elektrycznych (BEV) wyniósł 3,2%. Sprzedaż samochodów elektrycznych w 2024 roku osiągnęła 16 564 sztuki. Sprowadzamy znacznie młodsze „używki” niż do tej pory. Używanych aut kupionych za granicą jest niemal 2 razy więcej niż nowych. Średni wiek sprowadzanego auta w 2019 roku wynosił 12 lat. W 2018 roku było to 15 lat.

Która marka samochodów jest najbardziej ekonomiczna?

Toyota, Hyundai, Kia i Peugeot słyną z ekonomiczności. Oferują modele o niskim zużyciu paliwa.

Która marka oferuje najlepszą jakość wykonania?

Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi i Volvo oferują najlepszą jakość wykonania. Stosują wysokiej jakości materiały i technologie.

Marki samochodów – Globalna perspektywa i historia

Na świecie działa wiele marek samochodowych. W 2023 roku na liście TOP 40 znalazły się firmy z największą sprzedażą. Toyota była najlepszym producentem aut na świecie. W rankingu Best Global Brands 2011 Toyota zajęła 11. miejsce. Mercedes był 12., a BMW 15. Honda zmieściła się w pierwszej 20-tce. Volkswagen był 47., a Ford 50. Na podium rankingu znalazły się Coca-Cola, IBM oraz Microsoft. Google uplasowało się tuż za nimi. Wśród marek wymienionych na liście TOP 40 są Citroën, Peugeot, Dacia i Renault. Marki samochodów pochodzą z różnych krajów. Volkswagen to niemiecka marka założona w 1937 roku. Jej centralny element emblematu jest niebiesko-biały. Toyota to japońska marka założona w 1937 roku. Jej hasło to 'dążyć do najlepszych’. Ford to amerykańska marka. Jej logo to elipsa z nazwiskiem założyciela. BMW to niemiecka marka luksusowych samochodów założona w 1916 roku. Emblemat ma 4 sektory. Mercedes-Benz to niemiecka marka luksusowych aut założona w 1926 roku. Emblematem jest trójramienna gwiazda. Audi to niemiecka marka założona w 1910 roku. Opel to niemiecka marka założona w 1862 roku. Emblemat to pozioma błyskawica. Skoda to czeska marka istniejąca od 1895 roku. Peugeot to francuska marka, której emblemat to lew. Hyundai to koreańska marka. Logo przedstawia literę H w elipsie. Nissan to japońska marka obecna na rynku od 1933 roku. Jej hasło to 'przewyższa oczekiwania’. Kia to koreańska marka. Volvo to szwedzka marka założona w 1927 roku. Mazda to japońska marka. Ferrari to włoska marka założona w 1939 roku. Lamborghini to włoska marka założona w 1963 roku. Porsche to niemiecka marka założona w 1931 roku. Podstawą logo Porsche jest czarny koń. Renault to francuska marka obecna na rynku od 1899 roku. Logo wygląda jak srebrny diament. Rolls-Royce to marka, której logo przedstawia pierwsze litery założycieli. Fiat to marka, której nazwa wpisana jest w koło połączone z kwadratem. Suzuki ma logo w postaci niebieskiej litery S. Lada to marka produkowana przez AvtoVAZ. KamAZ nazwa zawiera odniesienie do rzeki Kama. Chińskie marki zyskują na znaczeniu. Lifan rozpoczął produkcję aut w 2005 roku. Geely produkuje samochody od 1986 roku. Chery pojawiła się pod koniec ubiegłego stulecia. BYD to skrót od 'buduj swoje marzenia’. Wielki Mur to największy producent chińskich aut. Godło składa się z pierścienia i liter G i W. Dostępne są listy marek alfabetycznie. Ułatwiają one przeglądanie i wyszukiwanie. Każda nazwa marki odsyła do danych technicznych modeli.

Która marka samochodów jest najlepsza pod względem bezpieczeństwa?

Volvo, Mercedes-Benz, Audi i Toyota są liderami w dziedzinie bezpieczeństwa. Stosują zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Podsumowanie i przyszłość rynku

Rynek samochodowy w Polsce dynamicznie się rozwija. Dominują na nim marki azjatyckie, zwłaszcza Toyota. Rosnącą popularnością cieszą się samochody typu SUV. Klienci chętniej wybierają napędy hybrydowe. Segment premium notuje wzrosty. Sprowadzane używane auta są coraz młodsze.
W przyszłości możemy spodziewać się dalszego umacniania pozycji azjatyckich marek.

Indywidualne doświadczenia i opinie użytkowników mogą być cennym źródłem informacji przy wyborze samochodu.
Warto zwrócić uwagę na indywidualne modele i opinie użytkowników.
Badania, rankingi i opinie konsumentów pomagają w ocenie jakości.
Marka samochodu może wpływać na koszty utrzymania.

Poznajcie najpopularniejsze marki samochodów w Polsce!

Man 100
Kamil

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *