Najtańsze nowe samochody w Polsce – Przewodnik po budżetowych opcjach

Szukasz nowego auta w przystępnej cenie? Rynek oferuje wiele modeli. Możesz kupić samochód prosto z salonu. Nie musisz wydawać fortuny. Poznaj najtańsze nowe samochody dostępne w Polsce. Sprawdź ich ceny, wyposażenie i możliwości. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę.

Co to jest samochód budżetowy?

Samochód budżetowy to auto w niższej cenie. Zazwyczaj należy do segmentu A. Są to małe samochody miejskie. Często mają proste wyposażenie. Skupiają się na funkcjonalności i niskich kosztach. Ich cena jest główną zaletą.

Budżetowe modele zyskują popularność. Wiele osób szuka oszczędności. Rosnące ceny aut wpływają na wybory. Klienci częściej patrzą na tańsze opcje.

Najtańsze nowe samochody w Polsce – Ranking

Ceny nowych aut stale się zmieniają. Cenniki producentów są regularnie aktualizowane. Poniższa lista przedstawia modele dostępne na rynku. Ceny pochodzą z różnych okresów. Daje to obraz sytuacji rynkowej.

Według danych z maja 2025 roku, najtańsze auto kosztuje 61 300 zł. Jeszcze w 2021 roku najtańsze modele były o połowę tańsze. W ciągu ostatnich lat ceny znacznie wzrosły.

Model Orientacyjna cena (stan na różne daty 2024-2025) Segment
Mitsubishi Space Star od 57 990 zł do 62 990 zł A
Dacia Sandero od 59 000 zł do 70 499 zł B
Kia Picanto od 60 050 zł do 68 853 zł A
Fiat Panda od 61 500 zł do 73 000 zł A
Fiat 500 Hybrid od 61 000 zł do 67 000 zł A
Hyundai i10 od 63 436 zł do 72 300 zł A
Toyota Aygo X od 65 225 zł do 71 900 zł A
Suzuki Swift od 67 400 zł do 80 900 zł B
SEAT Ibiza od 68 900 zł do 72 500 zł B
Citroën C3 od 62 500 zł do 69 900 zł B
Skoda Fabia od 66 450 zł do 73 450 zł B
Peugeot 208 od 74 900 zł do 77 274 zł B
Renault Clio od 77 200 zł do 78 189 zł B

Pamiętaj, ceny mogą się różnić. Zależą od wersji wyposażenia i promocji. Podane kwoty to zazwyczaj ceny bazowych modeli.

Szczegółowy przegląd wybranych modeli

Dacia Sandero – Lider budżetowego segmentu

Dacia często pojawia się w rankingach tanich aut. Marka Dacia to część grupy Renault. Dacia Sandero to jeden z najtańszych modeli. Jest liderem w segmencie budżetowym. Samochód miał premierę w 2020 roku. Dacia Sandero jest popularna w Europie.

Dacia Sandero dostępna jest w różnych wersjach. Możesz wybrać wersję Essential. Ma silnik 1.0 TCe 90 KM. Jej cena zaczyna się od około 61 300 zł. Wersja Expression jest droższa. Oferuje dodatkowe wyposażenie. W podstawowej wersji brakuje klimatyzacji.

Samochody Dacia są przystępne cenowo. Uchodzą za niezawodne. Mogą mieć ubogie wyposażenie. To wada dla osób przyzwyczajonych do wielu udogodnień. Dacia oferuje pięcioletnią gwarancję. Dostępność części zamiennych jest dobra.

Dacia Sandero Stepway ma inną długość (4099 mm). Standardowa Dacia Sandero ma długość 4088 mm. Rozstaw osi wynosi 2604 mm. Bagażnik ma pojemność 328 litrów. Model z silnikiem 1.0 TCe przyspiesza do 100 km/h w 11,7 sekundy. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Zużycie paliwa wynosi około 5,6 l/100 km.

  • Dacia to dobre rozwiązanie dla szukających taniego auta.
  • Rozważ wersję Expression dla klimatyzacji.

Mitsubishi Space Star – Najtańszy na liście

Mitsubishi Space Star to często najtańszy nowy samochód. Jego cena może wynosić 57 990 zł. Model zadebiutował w 2012 roku. Dostępny jest w wersjach Inform i Invite. Wersja Invite jest droższa (od 64 490 zł). Można dokupić skrzynię CVT za 6000 zł.

Samochód ma silnik benzynowy 1,2 litra. Moc silnika to 71 KM. Długość auta to 3845 mm. Rozstaw osi wynosi 2450 mm. Bagażnik ma pojemność 235 litrów. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 14,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 167 km/h. Zużycie paliwa wynosi około 5 l/100 km.

Kia Picanto – Mały z dobrym wyposażeniem

Kia Picanto to mały samochód segmentu A. Jego cena startuje od około 60 050 zł. Model trzeciej generacji zadebiutował w 2017 roku. Dostępny jest z silnikami 1.0 MPI i 1.2 MPI. Można dokupić automatyczną skrzynię AMT za 3500 zł.

Wersja 1.0 MPI ma moc 63 KM (lub 67 KM w innych danych). Wersja 1.2 MPI ma moc 63 KM. Długość auta to 3595 mm. Rozstaw osi wynosi 2400 mm. Bagażnik ma pojemność 255 litrów.

W droższych wersjach wyposażenie jest dobre. Kia Picanto może mieć klimatyzację. Dostępne są tylne czujniki parkowania. Kamera cofania i 8-calowe multimedia są opcją. Skórzana kierownica poprawia komfort. Silnik 1.0 MPI przyspiesza do 100 km/h w 14,8 sekundy. Prędkość maksymalna to 158 km/h. Spalanie wynosi około 5,2 l/100 km.

  • Zaleca się rozważenie zakupu Kii Picanto z lepszym wyposażeniem.

Fiat Panda – Klasyk na każdą kieszeń

Fiat Panda to kolejny budżetowy klasyk. Trzecia generacja zadebiutowała w 2011 roku. Jego cena zaczyna się od około 65 900 zł. Dostępny jest z silnikiem 1.0 70 KM. Silnik ten jest miękką hybrydą.

Można wybrać wersję Cross za 78 500 zł. Dostępna jest też wersja z LPG za 68 000 zł. Długość auta to 3686 mm. Rozstaw osi wynosi 2300 mm. Bagażnik ma 225 litrów (200 litrów z LPG).

W podstawowej wersji brakuje radia. Auto może mieć klimatyzację. Dostępne są tylne czujniki parkowania. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 13,9 sekundy. Prędkość maksymalna to 164 km/h. Spalanie wynosi około 5 l/100 km.

Hyundai i10 – Elegancja w segmencie A

Hyundai i10 to eleganckie auto miejskie. Trzecia generacja zadebiutowała w 2019 roku. Cena zaczyna się od około 64 000 zł. Dostępne silniki to 1.0 MPI (64 KM lub 67 KM) i 1.2 MPI (73 KM). Wersja N-Line ma silnik 1.0 T-GDI 86 900 zł.

Długość auta to 3670 mm. Rozstaw osi wynosi 2425 mm. Bagażnik ma pojemność 252 litrów. Auto może mieć klimatyzację. Kamera cofania i tylne czujniki parkowania są dostępne. 8-calowe multimedia poprawiają komfort. Przyspieszenie do 100 km/h z silnikiem 1.0 MPI (67 KM) zajmuje 14,8 sekundy. Spalanie wynosi około 5 l/100 km.

Czy najtańsze auto na rynku to zawsze segment A?

Nie zawsze. Wśród najtańszych propozycji dominują samochody segmentu A. Można jednak znaleźć też większe modele. Dacia Sandero czy Skoda Fabia to auta segmentu B.

Koszty związane z najtańszymi samochodami

Cena zakupu – Trend wzrostowy

Ceny nowych samochodów rosną. W ciągu 10 lat wzrost jest znaczny. Dacia Sandero w 2021 roku kosztowała 31 900 zł. W 2023 roku jej cena wzrosła do 62 900 zł. To niemal 100% wzrostu. Elektryfikacja nie obniży cen w najbliższych latach.

Obecnie najtańsze auta zaczynają się od ponad 60 tysięcy złotych. Jeszcze kilka lat temu było to około 30-40 tysięcy zł. Wzrost cen nowych aut to globalny trend.

Koszty eksploatacji i utrzymania

Najtańsze samochody mają niższe koszty eksploatacji. Zwykle palą mniej paliwa. Silniki są prostsze. Koszty serwisu mogą być niższe. Części zamienne do Dacii są łatwo dostępne. Można je kupić w autoryzowanych serwisach. Są też dostępne na rynku wtórnym.

Niskie zużycie paliwa to ważna zaleta. Mitsubishi Space Star pali około 5 l/100 km. Fiat 500 Hybrid spala poniżej 5 l/100 km. Kia Picanto potrzebuje około 5,2 l/100 km. Dacia Sandero zużywa około 5,6 l/100 km.

Koszty ubezpieczenia

Ubezpieczenie najtańszych aut jest zazwyczaj niższe. Zależy od modelu, wieku kierowcy i historii ubezpieczeniowej. Samochody o niższej wartości rynkowej mają niższe stawki AC. Podstawowe OC również może być tańsze.

Warto porównać oferty ubezpieczycieli. Ceny mogą się znacznie różnić. Niska cena zakupu auta wpływa na ogólny koszt posiadania.

Leasing i finansowanie

Niedrogi nowy samochód można wziąć w leasing. To opcja dla firm i osób prywatnych. Relatywnie niska rata miesięczna jest przewidywalna. Leasing nowego auta może być lepszy. Lepszy niż użytkowanie starego, psującego się pojazdu.

Przykładowe raty leasingowe dla 3-letniego okresu: Fiat 500, Dacia Sandero, Mitsubishi Space Star – od 1399 zł. Dla 5-letniego okresu: od 900 zł. Samochód firmowy wpływa na wizerunek firmy. Można odliczyć 100% VAT od samochodu firmowego. Dostępne są kalkulatory leasingowe i wyszukiwarki ofert. Warto rozważyć ubezpieczenie GAP.

  • Rozważ leasing nowego auta zamiast naprawy starego.
  • Skorzystaj z rabatów i promocji na leasingowane pojazdy.

Zalety i wady zakupu najtańszego samochodu

Zalety

Główną zaletą jest niska cena zakupu. To duża oszczędność na starcie. Niskie koszty eksploatacji to kolejny plus. Auta budżetowe zazwyczaj mało palą. Części zamienne są często tańsze i łatwiej dostępne. Samochody miejskie są zwrotne i łatwe do parkowania. Idealne dla mieszkańców miast.

„Wybór taniego samochodu nie oznacza rezygnacji z komfortu czy bezpieczeństwa.”

Wiele modeli oferuje podstawowe systemy bezpieczeństwa. Nowoczesne auta miejskie znacząco wydoroślały. Są lepiej wyposażone niż dekadę temu.

Wady

Najtańsze modele mają często ubogie wyposażenie. Może brakować podstawowych udogodnień. Przykładem jest brak klimatyzacji w bazowej Dacii Sandero. Jakość materiałów bywa niższa. Komfort jazdy może być mniejszy niż w droższych autach. Osiągi silników są zazwyczaj skromne. Przyspieszenie i prędkość maksymalna są niższe.

„Ubogie wyposażenie Dacii może stanowić wadę dla osób przyzwyczajonych do wielu udogodnień.”

Niektóre modele mogą być symbolicznie tańsze. Różnica w cenie między nimi bywa niewielka. Warto porównać wyposażenie w podobnej cenie.

Czy warto kupić używany samochód zamiast najtańszego nowego?

W budżecie do 40 tysięcy złotych zaleca się rozważenie zakupu używanego samochodu. Można znaleźć większe i lepiej wyposażone modele. Zwiększenie budżetu do 50 czy 60 tysięcy złotych pozwala na lepszy wybór. Możesz kupić lepszy samochód pod względem jakości i komfortu.

Trendy na rynku samochodów budżetowych

Rośnie zainteresowanie tanimi samochodami. Klienci są bardziej świadomi cen. Dacia zyskuje popularność. Marka umacnia pozycję w segmencie budżetowym. Wzrost cen nowych aut skłania do szukania alternatyw. Rynek oferuje blisko 20 tysięcy nowych samochodów w Polsce. Wśród nich są niedrogie opcje.

Preferencje klientów zmieniają się. Chcą większego komfortu użytkowania. Nawet w budżetowych autach oczekują podstawowych udogodnień. Producenci odpowiadają lepszym wyposażeniem w wyższych wersjach. Niewykluczone, że to ostatni moment na zakup modeli z wolnossącymi silnikami. Normy emisji spalin wymuszają zmiany.

NAJTANSZE AUTA CENY 2025

Porównanie cen wybranych najtańszych nowych samochodów w maju 2025 roku.

Rynek samochodów budżetowych jest dynamiczny. Nowe modele pojawiają się. Stare są modernizowane. Toyota Aygo X to nowoczesny mikro-SUV. Fiat 500 i Panda dostępne są z miękką hybrydą. Suzuki Swift również ma hybrydę. Nawet tanie auta oferują coraz więcej technologii. Systemy multimedialne z Android Auto i Apple CarPlay są popularne. Dostępne są systemy bezpieczeństwa. Przykład to automatyczne hamowanie awaryjne. System utrzymania pasa ruchu również się pojawia.

„Oto najtańsze auta na rynku (2024). Lepiej wyposażone, niż można przypuszczać”

To pokazuje zmianę. Nawet w najtańszych autach znajdziemy nowoczesne rozwiązania.

Podsumowanie – Jak wybrać najtańsze auto?

Wybór najtańszego auta zależy od Twoich potrzeb. Określ swój budżet dokładnie. Zastanów się, jakie wyposażenie jest dla Ciebie ważne. Porównaj ceny różnych modeli i wersji. Sprawdź koszty eksploatacji. Zwróć uwagę na zużycie paliwa. Pamiętaj o kosztach ubezpieczenia.

Przejrzyj oferty leasingowe, jeśli prowadzisz firmę. Możesz znaleźć korzystne warunki. Pamiętaj, że ceny mogą się zmieniać. Warto śledzić aktualne promocje. Najtańsze auto nie musi być kompromisem. Możesz znaleźć model spełniający Twoje oczekiwania.

„Dziesięć opisanych modeli to dowód na to, że na polskim rynku można znaleźć pojazdy o zróżnicowanych cechach, które sprostają oczekiwaniom różnych grup klientów.”

Rynek oferuje szeroki wybór. Poszukiwacze niedrogich aut znajdą interesujące oferty. Nie musisz mieć walizki pieniędzy. Kwota trochę przewyższająca 60 tys. zł wystarczy.

Man 100
Kamil

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *