Poznaj mniej znane marki samochodów: Przewodnik dla ciekawych kierowców

Rynek motoryzacyjny oferuje wiele poza popularnymi markami. Warto poznać mniej znane firmy i ich unikalne pojazdy. Dają one szansę na wyróżnienie się na drodze. Mogą też stanowić ciekawą inwestycję na przyszłość.

Dlaczego warto poznać mniej znane marki samochodów?

Większość kierowców widuje codziennie te same samochody. Dominują popularne modele znanych producentów. Istnieją jednak marki, o których mało kto słyszał. Oferują one coś więcej niż masowa produkcja. Niszowy samochód pozwala wyróżnić się z tłumu. Daje poczucie unikalności.

Mniejsze firmy często wprowadzają nietypowe rozwiązania. Mogą eksperymentować z designem czy technologią. Niektóre rzadkie modele stają się po latach cennymi klasykami. Ich wartość może znacząco wzrosnąć. Warto rozważyć nieznane marki samochodów. Nie patrz tylko na logo przedsiębiorstwa. Skup się na samym pojeździe i jego cechach. Unikatowe auta bywają świetną inwestycją finansową. Warto w nie zainwestować dla przyszłej wartości.

Często właśnie mniejsze firmy mogą pozwolić sobie na wprowadzanie nietypowych rozwiązań.

Przegląd mniej znanych marek z różnych stron świata

Świat motoryzacji jest pełen różnorodności. Wiele interesujących marek działa lokalnie. Niektóre zdobywają popularność globalnie. Inne pozostają niszowe. Poznajmy kilka z nich.

Marki z Chin i Azji

Azja stała się ważnym graczem na rynku motoryzacyjnym. Powstają tam pojazdy często nieznane w Europie. To właśnie tam tworzone są unikalne samochody.

Denza to chińska firma. Powstała w 2010 roku. Produkuje ekologiczne samochody elektryczne. Ich zasięg wynosi około 250 km. Roczna produkcja sięga 40 tysięcy sztuk.

Luxgen to marka z Tajwanu. Założył ją Yulon Motor w 2009 roku. Oferuje zaawansowane technologicznie pojazdy. Przykładem jest model URX.

Roewe to kolejna chińska marka. Powstała w 2006 roku. Szybko zdobyła dużą popularność w Chinach. Oferuje 3 modele osobowe i 6 SUV-ów.

Inne azjatyckie marki to BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) czy BYD z modelami Dolphin, Seal, Seal U. Chińska marka Haval należy do Great Wall Motors. Indyjska Tata Motors (założona w 1945) to duży producent z ponad 25 zakładami. Irańska Saipa produkuje model Tiba, powiązany z Kia Pride. Namco (1985-1992) produkowało model Pony Super, powiązany z Fordem. Tunezyjska firma Wallyscar (od 2006) ma powiązania z Citroenem i Peugeotem.

Europejskie niszowe i sportowe marki

Europa to kolebka wielu luksusowych i sportowych samochodów. Nie wszystkie są powszechnie znane.

Donkervoort to holenderska firma. Założono ją w 1978 roku. Specjalizuje się w produkcji sportowych aut. Model D8 GTO JD-70 R waży zaledwie 725 kg. Model D8 GTO kosztuje około 163 000 euro.

Wśród rzadkich supersamochodów znajdziemy Spyker (założony w 1880), Pagani (1992) z potężnymi silnikami czy Koenigsegg (1994). Zenvo oferuje limitowany model ST1. Rimac specjalizuje się w elektrycznych supersamochodach, jak model C_Two, wykorzystując innowacyjne technologie.

Francuska marka Alpine (od 1955) jest częścią Renault. Oferuje modele A110 i A290. Limitowana edycja A290 liczy 1955 sztuk. Ceny modelu A290 zaczynają się od 38 tysięcy euro.

Niemiecka Artega produkowała model GT (300 KM, 0-100 w 4,6 s, 273 km/h) za 49 tys. euro. Wiesmann (GT) oferuje 550 KM, 680 Nm, 0-100 w 3,9 s, 311 km/h za 129 tys. euro. Hiszpańska firma Hurtan tworzy auta w stylu retro.

Włoska manufaktura Carrozzeria Francis Lombardi produkowała model Grand Prix (kilkaset sztuk, 37-102 KM). Monteverdi (1967-1976) oferował model High Speed (340-406 KM), którego ceny w dobrym stanie sięgają 250 tys. euro. Niemiecki Champion (produkowany przez ZF) miał silniki 10-14 KM i prędkość 80 km/h. W Barcelonie produkowano model Kapi JIP (mniej niż 25 sztuk).

Do powracających marek należą De Tomaso, TVR, Hispano-Suiza, Apollo Automobil, Piech Automotive. Brytyjskie firmy Morgan, Caterham i Ariel oferują specyficzne, sportowe modele. Ineos produkuje model Grenadier. BAC (British American Racing?) ma model BAC Mono z technologią Formuły 1. Amerykański Vanderhall oferuje model Venice (175 KM, cena od 25950 USD).

Marki z USA

Rynek amerykański również ma swoje unikalne marki. Niektóre są znane globalnie, inne mniej.

Acura to luksusowa marka Hondy. Założono ją w 1986 roku. Była jedną z pierwszych marek Hondy stworzoną do rywalizacji z luksusowymi autami. Model NSX był sportowym samochodem z aluminiowym nadwoziem.

Fisker Automotive założyli Henrik Fisker i Bernhard Koehler w 2007 roku. Ich model Karma był luksusowym sedanem hybrydowym plug-in.

Scion to marka Toyoty. Stworzono ją w 2003 roku. Była przeznaczona wyłącznie na rynek amerykański. Jej sprzedaż wahała się od 50 do 173 tysięcy rocznie.

Glasspar G2 to amerykański sportowy samochód (1950-1953). Wyprodukowano około 100 sztuk. Miał powiązania z Fordem, Mercury, Cadillakiem. Firma Graham-Paige produkowała model Hollywood (1940-1941) z silnikami 94-120 KM. Model Supercharged osiągał 140 km/h.

Inne ciekawe marki

Warto wspomnieć o innych interesujących producentach.

Mazur to polskie przedsiębiorstwo. Specjalizuje się w luksusowych pojazdach. Stosuje zaawansowane technologie.

Zenith to brytyjska firma. Produkuje sportowe auta o wysokich osiągach.

Lumina to włoski producent. Tworzy elektryczne pojazdy luksusowe. Wykorzystuje innowacyjne technologie.

Aurus to rosyjska marka. Produkuje luksusowe limuzyny.

Zeta Sports to produkt australijskiej firmy Lightburn. Wyprodukowano tylko 48 sztuk. Miał silnik o mocy 21 KM. Był powiązany z modelem Frisky Sprint.

Mniej znane marki obecne w Polsce

Polski rynek motoryzacyjny jest różnorodny. Funkcjonują tu oficjalni przedstawiciele wielu marek. Nie należą one do głównego nurtu. Na polski rynek trafiają też pojazdy w ramach prywatnego importu.

W Polsce działają importerzy mniej popularnych marek. Oto kilka przykładów:

  • Cadillac (importer Auto Żoliborz)
  • Chevrolet (importer Auto Żoliborz)
  • Dodge (importer KW Automotive)
  • RAM (importer KW Automotive)
  • Alpina (importer Grupa Auto Fus)
  • Koenigsegg (salon w Katowicach)
  • Łada (importer Polmotor)
  • UAZ (importer Tarmot)
  • GAZ (importer Tarmot)
  • Seres (importer Busnex, współpracuje z Huawei)
  • Polestar (importer evdlaciebie.pl, część Volvo)
  • Morgan (importer Metal Fantasy Sp. z o.o.)
  • Caterham (importer Metal Fantasy Sp. z o.o.)
  • Ariel (importer Metal Fantasy Sp. z o.o.)
  • Ineos (oferuje model Grenadier)
  • BAC (importer Austor, model BAC Mono)
  • Vanderhall (importer POTZ)

Niektóre marki wracają na polski rynek. SsangYong zawiesił działalność w 2022 roku. W 2023 pojawił się nowy inwestor KG Group. Sprzedaż SsangYong w Polsce wzrosła o 33% w 2023 roku. Najlepiej sprzedające się modele to Korando (909), Tivoli (413), Torres (278), Tivoli Grand (261).

MG Motor to brytyjsko-chiński producent. Należy do koncernu SAIC Motor od 2007 roku. Sprzedaje samochody w Europie, w tym w Polsce. Oficjalne salony działają od 2023 roku. Do końca maja 2024 roku zarejestrowano 1918 samochodów MG w Polsce.

Cupra powstała w 2018 roku. Jest odrębną linią aut sportowych Seata. Należy do koncernu Volkswagena. DS Automobiles to francuski producent (od 2014). Wchodzi w skład koncernu Stellantis. Wydzielił i zmodernizował modele DS3, DS4, DS5 dla rynku europejskiego.

Niezawodność i koszty eksploatacji mniej znanych marek

Wybierając mniej znane auto, warto sprawdzić jego niezawodność. Dostępność serwisu i części zamiennych to kluczowe kwestie. Warto upewnić się o możliwości bezawaryjnej jazdy.

Niezależna organizacja Consumer Reports bada niezawodność samochodów. Działa od 1936 roku. Analizuje ponad 300 tysięcy aut z lat 2020-2024. Testuje niezawodność, bezpieczeństwo, prowadzenie i inne funkcje. Średnia ocena azjatyckich marek to 57 punktów. W rankingu niezawodności Consumer Reports wysokie miejsca zajmują Subaru, Lexus, Toyota, Honda. Marki takie jak Acura, Genesis, Cadillac, Chevrolet, Dodge, Volkswagen, Jeep, Volvo, Tesla znajdują się niżej w tym rankingu.

CR RELIABILITY

Ranking niezawodności Consumer Reports (wybrane marki)

Raport Awaryjności 2025 od GetHelp analizuje 50 000 zgłoszeń awarii. Uwzględnia auta do 20 lat i 350 000 km przebiegu. Średnia awaryjność wynosi 36%. Najmniej awaryjne marki to Mitsubishi (11%), Dacia (15%), Honda (23%), Toyota (23%). Bardziej awaryjne okazały się Chevrolet (71%), Daihatsu (50%), Peugeot (47%), Mini (47%).

GETHELP RELIABILITY

Procent awaryjności według raportu GetHelp (wybrane marki)

Najczęstsze awarie dotyczą silnika (17,55%), układu doładowania (9,46%) i układu oczyszczania spalin (9,09%). Koszty napraw silnika wynoszą średnio 4461 PLN. Naprawa automatycznej skrzyni biegów kosztuje 4142 PLN. Układ hybrydowy to koszt 3868 PLN. Manualna skrzynia biegów kosztuje 2814 PLN.

GETHELP COSTS

Średnie koszty napraw wybranych układów według raportu GetHelp

Wiek pojazdu wpływa na awaryjność. Auta do 6 lat mają 25,5% awaryjności. Samochody 16-20 letnie psują się w 59,2% przypadków. Przebieg również ma znaczenie. Auta do 100 000 km mają 21,58% awaryjności. Powyżej 300 000 km awaryjność wzrasta do 56,25%.

Zakup auta na rynku wtórnym wciąż wiąże się z dość dużym ryzykiem.

Klienci są coraz bardziej świadomymi konsumentami.

Każdy samochód może ulec awarii.

Im starszy pojazd, tym wyższe ryzyko wystąpienia awarii.

Koszty ubezpieczenia OC dla mniej znanych marek bywają różne. Według danych z jednego ze źródeł, średnie ceny OC wynoszą:

Marka Średni koszt OC
Cupra 519 zł
SsangYong 460 zł
MG Motor 503 zł
DS Automobiles 457 zł
Acura 521 zł
Lotus 601 zł

Przed zakupem warto sprawdzić historię pojazdu przez numer VIN. Zaleca się też dokładne sprawdzenie stanu technicznego na miejscu.

  • Zrób rekonesans wśród obecnych właścicieli danego modelu.
  • Sprawdź, ile kosztuje ubezpieczenie nieznanej marki samochodów.
  • Zweryfikuj historię pojazdu na podstawie numeru VIN.
  • Sprawdź stan techniczny auta na miejscu u sprzedawcy.

Pytania i odpowiedzi o mniej znanych markach

Jakie są główne cechy nieznanych marek samochodów?

Główne cechy to często innowacyjny design, zaawansowane technologie i wysoka jakość wykonania.

Gdzie można znaleźć samochody tych marek?

Samochody tych marek znajdziesz w wybranych salonach dealerskich. Dostępne są też w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych oraz online.

Jakie są ceny samochodów tych marek?

Ceny mogą być zróżnicowane. Niektóre marki oferują luksusowe pojazdy. Inne mają warianty bardziej przystępne cenowo.

Czy warto rozważyć zakup samochodu nieznanej marki?

Zakup może być interesującym wyborem. Warto jednak przeprowadzić dokładne badania przed podjęciem decyzji.

Czy samochody tych marek są łatwo dostępne na rynku?

Mogą być trudniej dostępne. Wynika to z ograniczonej sieci dystrybucji w porównaniu do popularnych marek.

Czy samochody tych marek są trudniejsze do serwisowania?

Serwisowanie może być trudniejsze. Niektóre części zamienne bywają trudniejsze do zdobycia.

Czy samochody tych marek są bezpieczne?

Producenci kładą nacisk na bezpieczeństwo. Stosują nowoczesne technologie w swoich pojazdach.

Czy samochody tych marek są ekonomiczne w użytkowaniu?

Ekonomiczność różni się w zależności od modelu i marki. Różnią się pod względem efektywności paliwowej i kosztów eksploatacji.

Czy samochody tych marek mają wsparcie posprzedażowe?

Mogą mieć mniejszą sieć serwisową. Jednak ich popularność stopniowo rośnie, co poprawia dostępność wsparcia.

Poznanie mniej znanych marek poszerza spojrzenie na motoryzację. Pozwala lepiej zrozumieć trendy i innowacje. Warto zgłębiać wiedzę o mniej popularnych znaczkach samochodowych.

Man 100
Kamil

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *