Rankingi awaryjności samochodów – które auta psują się najrzadziej?
Niezawodność samochodu to kluczowy czynnik dla wielu kierowców. Sprawdzamy, które marki i modele wypadają najlepiej w najnowszych rankingach awaryjności. Analizujemy dane z raportów TÜV, ADAC, Consumer Reports, What Car? i GetHelp. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze auta.
Co mówią raporty awaryjności?
Instytucje motoryzacyjne regularnie publikują rankingi niezawodności. Gromadzą dane z różnych źródeł. Raport TÜV opiera się na wynikach przeglądów technicznych w Niemczech. Badanie obejmuje miliony pojazdów. Raport ADAC analizuje zgłoszenia pomocy drogowej. W rozmowach przewinęło się 159 modeli samochodów. Consumer Reports i What Car? bazują na ankietach od użytkowników. GetHelp opracował swój raport na podstawie 50 000 zgłoszeń awarii. Analiza obejmuje auta do 20 lat. Ważny jest maksymalny przebieg do 350 000 km. Rzetelne badanie stanowi solidną podstawę oceny. Pozwala ocenić niezawodność marek i modeli.
Czym jest wskaźnik usterek?
Wskaźnik usterek pokazuje procent pojazdów. Dotyczy on danego modelu i rocznika. Auta te nie przeszły przeglądu technicznego. Powodem były poważne usterki. Ten wskaźnik pomaga ocenić niezawodność.
Najmniej awaryjne marki samochodów
Marki azjatyckie często dominują w rankingach niezawodności. W 2024 roku 8 z 10 najlepszych marek pochodziło z Azji. Subaru znalazło się na szczycie rankingu Consumer Reports. Osiągnęło wynik 68/100. Lexus zajął drugie miejsce z 65/100 punktami. Toyota była trzecia z wynikiem 62/100. Honda uzyskała 59/100 punktów. Acura i Mazda zdobyły po 55/100 punktów. Audi miało 54/100. BMW uzyskało 53/100 punktów. Kia i Hyundai zamknęły pierwszą dziesiątkę. Miały odpowiednio 51/100 i 50/100 punktów. Lexus zajmuje pierwsze miejsce w rankingu What Car? od siedmiu lat. Osiągnął wynik 98.3%. Toyota uzyskała 97.4%. Mitsubishi wypadło najlepiej w raporcie GetHelp. Miało tylko 11% zgłoszeń awarii. Dacia była druga z 15%. Honda i Toyota miały po 23%. Hyundai i Mazda uzyskały 24%. Skoda miała 25%. Kia zanotowała 27%. Nissan miał 28%. Renault i Alfa Romeo miały po 31%. Fiat uzyskał 33%.
Ranking niezawodności marek według różnych źródeł:
- Consumer Reports 2024: Subaru (68), Lexus (65), Toyota (62), Honda (59), Acura (55), Mazda (55), Audi (54), BMW (53), Kia (51), Hyundai (50).
- What Car? (wynik % niezawodności): Lexus (98.3), Toyota (97.4), Mini (97.2), Suzuki (96.9), Mitsubishi (96.2), Honda (95.9), Hyundai (94.3), Kia (93.8), Volvo (93.7), Tesla (93.6).
- GetHelp 2025 (% zgłoszeń awarii): Mitsubishi (11), Dacia (15), Honda (23), Toyota (23), Hyundai (24), Mazda (24), Skoda (25), Kia (27), Nissan (28), Renault (31), Alfa Romeo (31), Fiat (33).
Najbardziej awaryjne marki samochodów
Niektóre marki notują wyższy odsetek awarii. Według raportu GetHelp Chevrolet miał 71% zgłoszeń. Daihatsu uzyskało 50%. Peugeot i Mini miały po 47%. Seat zanotował 43%. Audi i Opel miały po 42%. Mercedes miał 41%. Volkswagen, Suzuki i Volvo miały po 40%. BMW uzyskało 38%. Ford miał 37%. W rankingu Consumer Reports najniższe wyniki uzyskały Rivian (14/100) i Cadillac (27/100). Jeep i GMC miały po 33/100. Volkswagen uzyskał 34/100. Tesla zanotowała 36/100. Chevrolet miał 37/100. Volvo uzyskało 38/100. Genesis miał 40/100. Ford zanotował 44/100. Nissan i Buick miały po 48/100.
Najbardziej awaryjne marki samochodów według raportu GetHelp 2025 (wybrane)
Najmniej awaryjne modele według raportu TÜV 2024
Raport TÜV analizuje awaryjność w różnych grupach wiekowych. Obejmuje auta 2-3 letnie, 4-5 letnie, 6-7 letnie, 8-9 letnie oraz 10-11 letnie. Wśród najmłodszych aut (2-3 lata) najlepiej wypadł Volkswagen Golf Sportsvan. Miał tylko 2,0% usterek. Audi Q2 uzyskało 2,1%. Audi TT miało 2,5%. Mercedes-Benz B-Klasa i GLC zanotowały po 2,6%. W grupie 4-5 lat ponownie liderem był Volkswagen Golf Sportsvan (4,2%). Volkswagen T-Roc miał również 4,2%. Volkswagen T-Cross uzyskał 4,6%. Audi A6/A7 miało 4,7%. Audi Q2 zanotowało 4,9%. Wśród aut 6-7 letnich Mazda CX-3 okazała się najbardziej niezawodna. Miała wskaźnik usterek 6,5%. Audi TT uzyskało 7,2%. Volkswagen Golf Sportsvan miał 7,3%. Suzuki SX4 zanotowało 7,7%. Mercedes Klasa B miał 7,8%.
Modele z najniższym wskaźnikiem usterek (TÜV 2024):
Wiek auta | Model | Wskaźnik usterek |
---|---|---|
2-3 lata | Volkswagen Golf Sportsvan | 2,0% |
2-3 lata | Audi Q2 | 2,1% |
2-3 lata | Audi TT | 2,5% |
4-5 lat | Volkswagen Golf Sportsvan | 4,2% |
4-5 lat | Volkswagen T-Roc | 4,2% |
6-7 lat | Mazda CX-3 | 6,5% |
6-7 lat | Audi TT | 7,2% |
Najbardziej awaryjne modele według raportu TÜV 2024
Raport TÜV wskazuje również modele z najwyższym odsetkiem usterek. Wśród aut 2-3 letnich Tesla Model 3 była najbardziej awaryjna. Miała wskaźnik usterek 14,7%. Dacia Logan uzyskała 11,4%. Seat Alhambra zanotował 10,3%. Opel Crossland i Dacia Dokker miały po 10,2%. W grupie 4-5 lat najgorzej wypadły BMW X5/X6. Miały 17,9% usterek. Volkswagen Sharan uzyskał 17,7%. BMW Serii 2 zanotowało 17,6%. Seat Alhambra miał 17,3%. Dacia Dokker uzyskała 16,5%. W starszych grupach wiekowych Dacia Dokker i Dacia Logan często powtarzają się na liście najbardziej awaryjnych. Renault Twingo również pojawia się w rankingach aut 10-13 letnich.
Modele z najwyższym wskaźnikiem usterek (TÜV 2024):
Wiek auta | Model | Wskaźnik usterek |
---|---|---|
2-3 lata | Tesla Model 3 | 14,7% |
2-3 lata | Dacia Logan | 11,4% |
2-3 lata | Seat Alhambra | 10,3% |
4-5 lat | BMW X5/X6 | 17,9% |
4-5 lat | Volkswagen Sharan | 17,7% |
6-7 lat | Dacia Dokker | 25,9% |
8-9 lat | Dacia Dokker | 33,1% |
12-13 lat | Dacia Logan | 40,9% |
Ranking awaryjności samochodów ADAC 2025
ADAC opiera swój ranking na liczbie interwencji pomocy drogowej. Nowa lista powstała na bazie 3,6 miliona zgłoszeń. W badaniu uwzględniono 159 modeli. Dacia Spring i Dacia Dokker znalazły się na liście najbardziej niezawodnych samochodów według tego raportu. Jest to zaskoczenie w porównaniu do danych TÜV. Wzrost liczby awarii poszerza bazę danych. Elektryki również miały interwencje. W 2024 roku 46% interwencji dotyczyło samochodów elektrycznych. Zanotowano skok o 43 378 interwencji.
Najmniej awaryjne modele według segmentów (ADAC 2025 – wybrane):
- Segment A: Dacia Spring, Suzuki Ignis, Toyota Aygo.
- Segment B: Audi A1, BMW i3, Dacia Sandero, Hyundai Kona, Mazda 2, Opel Crossland.
- Segment C: Audi A3, Dacia Dokker, Mazda CX-5, Mercedes klasy B, VW Golf, VW Tiguan.
- Segment D: Audi A4, BMW serii 3, Tesla Model 3, Volkswagen Passat.
Najbardziej niezawodne modele według innych źródeł
Inne rankingi również wskazują na konkretne modele. What Car? Reliability 2024 przyznał Hyundai Tucson 5 gwiazdek. Toyota Corolla z 2010 roku nadal jest w użyciu. 85% tych aut wciąż jeździ regularnie. Mają średnio 0,2 awarii na 1000 km. Honda Civic z lat 2018-2023 rzadko wymagała naprawy układu napędowego. Tylko 12% potrzebowało takiej interwencji. Mazda CX-5 SkyActiv-D pokonała 300 000 km bez poważniejszych awarii. Lexus NX 350h uzyskał 93/100 punktów w badaniu J.D. Power. Toyota Aygo jest często wymieniana jako niezawodne małe auto. Lexus RX jest chwalony za niezawodność. Audi A1 również zdobywa wysokie oceny. Aż 46.6% kierowców Mazdy CX-5 uczestniczyło w wypadku. 45% Hyundai Kona ma historię stłuczek. „To auto produkowane od 1998 roku, które sprzedało się już w ponad 3,5 miliona egzemplarzy na całym świecie.” – dotyczy Toyoty Aygo.
Co wpływa na niezawodność samochodu?
Niezawodność auta zależy od wielu czynników. Kluczowa jest jakość wykonania i użyte technologie. Starsze pojazdy bywają mniej zawodne. Mają często prostszą konstrukcję. Hybrydy mają najniższy wskaźnik usterek. Według What Car? hybrydy plug-in miały 17% usterek. Hybrydy miały 18%. Auta benzynowe miały 20%. Diesle i elektryki miały po 26%. Najważniejsze elementy podatne na awarie to silnik i skrzynia biegów. Często psuje się też zawieszenie i karoseria. Wiek auta ma duży wpływ na awaryjność. Auta do 6 lat mają 25,5% awarii. Pojazdy 7-9 letnie mają 32,5%. Samochody 10-12 letnie mają 35,9%. Auta 13-15 letnie notują 43,6%. Najstarsze, 16-20 letnie, mają 59,2% awarii. Przebieg również zwiększa ryzyko. Auta do 100 000 km mają 21,58% awarii. Te z przebiegiem 301 000 – 350 000 km mają 56,25%.
Wskaźniki awaryjności według wieku i przebiegu (GetHelp 2025):
Wiek auta | % awarii |
---|---|
Do 6 lat | 25,5% |
Od 7 do 9 lat | 32,5% |
Od 10 do 12 lat | 35,9% |
Przebieg auta | % awarii |
---|---|
Do 100 000 km | 21,58% |
Od 101 000 do 150 000 km | 30,70% |
Od 151 000 do 200 000 km | 37,55% |
Awaryjność samochodów według wieku na podstawie raportu GetHelp 2025
Jak sprawdzić niezawodność używanego auta?
Zakup auta na rynku wtórnym wiąże się z ryzykiem. Klienci stają się coraz bardziej świadomi. „Zakup auta na rynku wtórnym wciąż wiąże się z dość dużym ryzykiem, natomiast faktem jest, że klienci są coraz bardziej świadomymi konsumentami.” – podaje jeden z raportów. Warto podjąć kroki, aby zminimalizować ryzyko. Sprawdź historię serwisową pojazdu. Regularne przeglądy to podstawa dobrego stanu. Zweryfikuj przebieg auta. Użyj narzędzi diagnostycznych, na przykład OBD2. Skanują one kody błędów. Sprawdź historię pojazdu na podstawie numeru VIN. Raporty z historii pojazdu pozwalają sprawdzić wypadki. Zleć dokładny przegląd techniczny. Wykonaj go w niezależnym warsztacie. Przetestuj auto w różnych warunkach. Jazda próbna pozwala ocenić stan techniczny. Unikaj pierwszych roczników po liftingu. Nowe technologie bywają niedopracowane. „Decydując się na używane auto, warto nie tylko poszukać najtańszego OC, ale sprawdzić także dodatkowe ubezpieczenia, jak autocasco czy pakiet ubezpieczeń assistance.” – sugeruje jeden z autorów.
Sugerowane kroki przed zakupem używanego auta:
- Sprawdź historię serwisową i przebieg.
- Zweryfikuj historię pojazdu po numerze VIN.
- Wykonaj przegląd w niezależnym warsztacie.
- Przeprowadź test jazdy.
- Użyj narzędzi diagnostycznych (OBD2).
Podsumowanie
Wybór niezawodnego samochodu to ważna decyzja. Wpływa na koszty eksploatacji. Koszt naprawy przeciętnego auta może być wysoki. W ciągu 10 lat może przekroczyć 30% wartości początkowej. Awaria samochodu wpływa na decyzje kierowców. 34% kierowców w Europie zmieniło markę po awarii. Rankingi awaryjności pomagają w wyborze. Warto analizować dane z różnych źródeł. Raporty TÜV, ADAC, Consumer Reports, What Car? i GetHelp dostarczają cennych informacji. Marki japońskie i koreańskie są często uznawane za niezawodne. Dotyczy to rynku pierwotnego i wtórnego. Przed zakupem używanego auta zawsze warto je dokładnie sprawdzić. Niezawodność to inwestycja w spokojną jazdę.